پس از پیگیری اهالی و تأکید شورای شهر، شهرداری منطقه ۵ به کمک سازمان زیباسازی شهرداری تهران عملیات مرمت پل آجری را در دستور کار خود قرارداد و سال ۱۴۰۰ پل آجری کن بهطور کامل مرمت شد.
پلهای قدیمی غرب تهران از جمله آثار مهم تاریخی است که نقش مهمی در تعاملات بین روستاها و رونق اقتصادی آنها داشته است. مسیر ارتباطی که این پلهای تاریخی ایجاد میکردند تعاملات فرهنگی و کسبوکار روستاهای غرب تهران را تسهیل میبخشید.
به گزارش همشهری آنلاین، در بخش کن ۲ پل تاریخی به نام پل حاج محمدعلی و پل قجری وجود داشت که از این بین تنها پل آجری حاج محمدعلی کنی باقی مانده است و پل قجری از بین رفته است.
پل آجری حاج محمدعلی کنی جزء قدیمیترین پلهای آجری تهران به شمار میرود. این پل در سال ۱۳۱۲ توسط مردی به نام «حاج محمدعلی» بنا شد تا روستاییانی که برای فروش محصولاتشان به شهر میرفتند مسیر رودخانه را بهراحتی پشت سر بگذارند.
پل آجری حاج محمد علی بعد از مرمت نهایی
اهالی روستاهای سولقان، کشار، رندان، سنگان، امامزاده داود (ع) و کیگا با عبور از مسیر کوهستانی و دشوار خودشان را به این پل میرساندند و بعد از عبور از باغها در بافت مسکونی روستای کن استراحت میکردند و روز بعد مسیر خود را به سمت شهر ادامه میدادند.
عکسی قدیمی از پل آجری
پلی که به گفته تهرانشناسان و کارشناسان میراث فرهنگی تنها پل قدیمی تهران است که سازه آجری دارد. پل حاج محمدعلی کنی با نمای آجری یکی از بناهای باقیمانده از بافت تاریخی روستای کن است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
تخریب پل بعد از سیل ۱۳۹۸
نوروز پرباران سال ۱۳۹۸ و سیل ناشی از آن باعث شد تا پل تاریخی کن دچار آسیب جدی شود. طبق گزارش سازمان میراث فرهنگی بیش از ۳۰ درصد پل تخریب شد و آب پایههای اصلی آن را از بین برد.
اگرچه حاج محمدعلی برای نگهداری از پل باغهایی را وقف کرد تا درآمد حاصل از آنها برای نگهداری پل صرف شود، ولی خسارت واردشده به پل آنقدر زیاد بود که این موقوفات کافی نبود. پس از پیگیری اهالی و تأکید شورای شهر، شهرداری منطقه ۵ به کمک سازمان زیباسازی شهرداری تهران عملیات مرمت پل آجری را در دستور کار خود قرارداد و سال ۱۴۰۰ پل آجری کن بهطور کامل مرمت شد.
این پل با توجه به قدمت تاریخی و موقعیت مکانی که قرارگرفته است یکی از جاذبههای دیدنی پایتخت محسوب میشود.